Opdracht 8

Situering:  De leerlingen hebben de opdracht gekregen van de leerkracht om vraagstukken te maken als huiswerk. Elke leerling heeft (hetzelfde) werkblaadje mee naar huis gekregen.  Op school heeft iedereen ook nog een partner toegeschreven gekregen door de leerkracht.  De bedoeling is dat alle leerlingen zelfstandig de vraagstukjes oplossen en dat ze achteraf met hun toegewezen partner gaan skypen om de vraagstukjes te overlopen en elkaar eventueel verder te helpen als één van hen een vraagstuk niet opgelost krijgt.  

_______________________________________________________________________________________________________________________

Als je op het icoontje van Skype klikt wordt er in een nieuw tabblad de site geopend waar je Skype kunt downloaden zodat de leerlingen thuis met elkaar kunnen bellen.  Dit kan zowel op de computer, laptop, smartphone als op een Ipad.  De leerlingen kunnen zelf beslissen van welke apparatuur ze gebruik maken.

Klik op het icoontje om Skype te downloaden. 

_____________________________________________________________________________________________________________________

Verantwoording: 

Eindtermen ICT

7. De leerlingen kunnen ICT gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen. 

Door middel van Skype gaan de leerlingen met elkaar in conversatie en gaan de leerlingen hun werkwijze en uitkomsten uitwisselen. 

8. De leerlingen kunnen ICT gebruiken om op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier te communiceren.

De leerlingen kunnen via ICT met elkaar overleggen en informatie overdragen.  

 

Eindtermen wiskunde (Leerplan VVKBaO)

De vraagstukken kunnen over alle onderwerpen gaan, dus ook meerdere eindtermen van wiskunde zijn van toepassing. 

 

Waarom is dit nu juist kwaliteteitsverhogend?

Doordat de kinderen communiceren via Skype is vooral hun spraak erg belangrijk en is het belangrijk dat de leerlingen duidelijk articuleren zodat ze elkaar goed kunnen verstaan.