Opdracht 4

Situering: De leerlingen gaan in duo's op zoek naar wiskundige aspecten in het dagelijks leven.  Dit kan gaan van een boodschappenlijstje, de busuren in het bushokje, opstaan door middel van een wekker, etc.  De bedoeling is dan dat de leerlingen deze aspecten oplijsten en in de klasblog plaatsen.  Alle leerlingen weten de gebruikersnaam en het wachtwoord.  Ze kunnen altijd en overal (ze hebben natuurlijk wel internet nodig) op hun blog.  Een opsomming geven van hun bevindingen is toegestaan, maar ze moeten ook een doorlopend tekstje of een collage van foto's maken. De leerlingen mogen hun creativiteit de vrije loop laten en zelf bepalen hoe ze aan de rest van de klas laten weten welke wiskundige aspecten zij in het dagdaaglijkse leven terug vinden. 

_____________________________________________________________________________________________________________________

Verantwoording:

Eindtermen ICT

2. De leerlingen gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.

De leerlingen posten hun bevinden op de klasblog.  Ze weten dat ze enkel en alleen hun  bevindingen daar mogen posten. Het is een veilige website, want hij is door de klasleerkracht opgemaakt en enkel de leerlingen, ouders en leerkrachten die de gebruikersnaam en het wachtwoord weten kunnen op de klasblog terecht. 

5. De leerlingen kunnen ICT gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven.

De leerlingen maken gebruik van hun eigen creatief idee om hun bevindingen aan de anderen te tonen. 

 

Eindtermen wiskunde (Leerplan VVKBaO)
Doordat dit geen betrekking heeft op één specifiek onderdeel van het leergebied wiskunde is het moeilijk om daar een eindterm op te plakken. 
 
 
Waarom is nu dit juist kwaliteitsverhogend?
De leerlingen hebben hun eigen inbreng en kunnen hun creativiteit tonen aan de andere leerlingen en leerkrachten.  Ze leren hoe ze op een goede en velige manier met het internet om moeten gaan. 
De leerlingen werken actief mee omdat we gebruik maken van een beurtrol.  Daarbij komt kijken dat de leerlingen dit in duo's doen zodat we ook nog eens werken aan de sociale vaardigheden van het kind.