Opdracht 4
Situering: De leerlingen gaan in duo's op zoek naar wiskundige aspecten in het dagelijks leven. Dit kan gaan van een boodschappenlijstje, de busuren in het bushokje, opstaan door middel van een wekker, etc. De bedoeling is dan dat de leerlingen deze aspecten oplijsten en in de klasblog plaatsen. Alle leerlingen weten de gebruikersnaam en het wachtwoord. Ze kunnen altijd en overal (ze hebben natuurlijk wel internet nodig) op hun blog. Een opsomming geven van hun bevindingen is toegestaan, maar ze moeten ook een doorlopend tekstje of een collage van foto's maken. De leerlingen mogen hun creativiteit de vrije loop laten en zelf bepalen hoe ze aan de rest van de klas laten weten welke wiskundige aspecten zij in het dagdaaglijkse leven terug vinden.
_____________________________________________________________________________________________________________________
Verantwoording:
Eindtermen ICT
2. De leerlingen gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.
De leerlingen posten hun bevinden op de klasblog. Ze weten dat ze enkel en alleen hun bevindingen daar mogen posten. Het is een veilige website, want hij is door de klasleerkracht opgemaakt en enkel de leerlingen, ouders en leerkrachten die de gebruikersnaam en het wachtwoord weten kunnen op de klasblog terecht.
5. De leerlingen kunnen ICT gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven.
De leerlingen maken gebruik van hun eigen creatief idee om hun bevindingen aan de anderen te tonen.
Eindtermen wiskunde (Leerplan VVKBaO)
Waarom is nu dit juist kwaliteitsverhogend?