Opdracht 2

Situering: Tijdens een les meetkunde krijgen de leerlingen per twee een Ipad waarop de applicatie Wiskunde Animation geïnstalleerd staat.  In deze applicatie kunnen de leerlingen veel over wiskundige onderwerpen leren.  Tijdens deze les gaan wij zelfstandig de cirkel bekijken. 

_____________________________________________________________________________________________________________________

De leerlingen gaan naar het onderdeeltje Meetkunde, daar kiezen ze voor het deel van de cirkel (zie de foto hiernaast). Vervolgens duiden ze dan één van de vijf onderdelen aan.  De onderdelen zijn: 

  • Cirkel
  • Diameter = 2 x Straal
  • Pi
  • Omtrek cirkel
  • Oppervlakte cirkel 

De applicatie is heel duidelijk naar leerlingen toe, het is een Nederlandstalige applicatie en laat door beelden zien wat de leerlingen moeten doen om meer uitleg te krijgen. 

Nadat de leerlingen deze 'theorie' zelfstandig bekeken hebben, volgt er een klasgesprek over de zelfvergaarde kennis. Daarna gaan de leerlingen klassikaal aan de slag om de theorie toe te passen. 

Klik op het onderstaande icoontje om naar de website van Itunes te gaan, waar de applicatie gedownload kan worden. 

_____________________________________________________________________________________________________________________

Verantwoording:

Eindtermen ICT:

1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren.

De leerlingen zijn bereid om zelfstandig en alleen te leren zonder een leerkracht die hen heel de tijd begeleidt. 

2. De leerlingen gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.

De leerlingen maken gebruik van een Ipad om te leren, ze gaan effectief en doelmatig te werk om zelfstandig te kunnen leren. 

4. De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving.  

De zelfstandigheid van de leerlingen wordt gestimuleerd doordat ze d.m.v. een Ipad zelf nieuwe kennis vergaren. Omdat de leerlingen weten dat ze na het zelfstandig leren een klasgesprek gaan houden over de kennis en klassikaal oefeningen gaan maken, zijn ze gemotiveerd om zich te concentreren op de leerstof. 

 

Eindtermen wiskunde (Leerplan VVKBaO):

MK 14     Meetkundige vormen onderzoeken en globaal herkennen door zich te bewegen in de ruimte, te kijken naar en te handelen met voorwerpen uit de omgeving en met vlakke figuren en daarbij termen te gebruiken als rond, driehoekig, vierhoekig,... .

MK 23    Cirkels herkennen en benoemen, de eigenschap van de cirkel onderzoeken en verwoorden en cirkel tekenen met een passer. 

 

Waarom is dit nu juist kwaliteteitsverhogend?

De leerlingen gaan eerst zelf op ontdekking uit, gaan zelf de leerstof bekijken om achteraf klassikaal verder te werken.  Door het toepassen van deze tactiek moeten de leerlingen zelf 'moeite'  doen om de leerstof te begrijpen.  Ze gaan actief moeten werken.