Opdracht 1
Situering: De leerlingen hebben tijdens eerdere lessen wiskunde al kennis gemaakt het het onderwerp 'geld'. Ze kennen de euro, het symbool '€' en eurocent. Ook kennen ze de gangbare euromunten en -biljetten en moeten ze in staat zijn om eenzelfde bedrag op verschillende manieren te betalen. Ze kunnen ook correct wisselgeld weergeven e.d. De leerlingen hebben weinig tot geen hulp meer nodig bij het gepast betalen, afronden en teruggeven op verschillende bedragen. Om toch nog eens te oefenen op het gepast betalen mogen ze de website 'Junior Einstein' gebruiken om zelfstandig te werken. Zo kunnen leerlingen die de leerstof onder de knie hebben alleen en op hun eigen tempo verder werken en kan ik, als leerkracht, de leerlingen die toch nog wat hulp en begeleiding kunnen gebruiken verder helpen.
_______________________________________________________________________________________________________________________
Als je op 'Junior Einstein' klikt wordt er in een nieuw tabblad een website geopend waar de leerlingen van het 4e leerjaar verschillende oefeningen kunnen maken die betrekking hebben op het onderdeel Metend Rekenen en meer bepaald 'geldwaarde'.
Onder het knopje algemeen staan er zes oefeningen die gemaakt kunnen worden. Klik de eerste oefening aan en je zult een aantal opdrachten krijgen. Duid je het juiste antwoord aan of schrijf je het juiste antwoord op, dan zal je een groen gezichtje te zien krijgen. Schrijf je het verkeerde antwoord op of duid je het verkeerde antwoord aan, dan zal jouw antwoord in het rood komen te staan en zal het juiste antwoord aangeduid worden of verschijnen in het groen.
Ben je klaar met deze oefeningen? Dan mag je verder gaan en het knopje 'Rekenen met geld' aanklikken. Dan krijg je nog eens zeven oefeningen, het systeem is hetzelfde als bij de vorige oefeningen.
Klik de link maar aan en begin maar met oefenen!
_____________________________________________________________________________________________________________________
Verantwoording:
Eindtermen ICT
1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren.
Leerlingen zijn leergierig, zowel naar de leerstof die ze op school leren als naar ICT-vaardigheden. Hierbij kunnen ze hun nieuwsgierigheid naar nieuwe leerstof en ICT-vaardigheden combineren. ICT zorgt er ook voor dat de drempel naar leren lager wordt en dat de leerlingen spelenderwijs kunnen leren. Dat maakt het aangenaam voor hen.
3. De leerlingen kunnen zelfstandig oefenen in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
Doordat de leerlingen op een website de leerstof individueel verder inoefenen, leren ze ook zelfstandig werken. Het verbeteren wordt door de website zelf gedaan.
Eindtermen wiskunde (Leerplan VVKBaO)
MR 71 Weten dat een geldwaarde uitgedrukt kan worden in euro of daarvan afgeleide maateenheden, daarbij de termen geld, waarde, prijs, eurocent, ... gebruiken,
a) de in omloop zijnde muntstukken en bankbiljetten benoemen en onderscheiden
b) volgende afkortingen/symbolen lezen en noteren:
- euro, €
- EUR
c) en geldwaarden op verschillende wijzen noteren
MR 72 Betalen, wisselen, teruggeven
Waarom is dit nu juist kwaliteteitsverhogend?
De leerlingen kunnen door middel van de oefeningen op deze site de leerstof over geldwaarden nog verder inoefenen. Doordat dit op een site gebeurt kunnen ze op hun eigen tempo werken, wordt het antwoord gelijk verbeterd en weten de leerlingen waar ze nog wat meer op moeten oefenen. Het voordeel hierbij is dat de leerkracht dan ook de kans heeft om de leerlingen die het nodig hebben individueel nog verder te helpen en uitleg te geven.
Zodra de school een account heeft op Junior Einstein kunnen de leerlingen ook op elk tijdstip verder werken aan oefeningen, kunnen ze een globaal overzicht krijgen van welke oefeningen ze gemaakt hebben en hoe ze daar op scoorden. De leerkracht kan bepaalde oefeningen opleggen als differentiatie.
Het spelenderwijs leren werkt motiverend voor de leerlingen.