Opdracht 8

Situering: Bij twee opdrachten van wiskunde (opdracht 4 en opdracht 5)  hebben we al gewerkt met de algemene klasblog van het vierde leerjaar.  Deze keer noteren alle leerlingen een top 3 van liedjes die zij graag eens zouden zingen in klas en waar ze rond zouden willen werken.  Bij elke titel zetten ze ook de groep/zanger/zangeres en een link naar Youtube.com. 

_______________________________________________________________________________________________________________________

Verantwoording:

Eindtermen ICT

6. De leerlingen kunnen met behulp van ICT voor hen bestemde digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren.

De leerlingen gaan op zoek naar liedjes die ze leuk vinden, zoeken deze op op Youtube en plaatsen deze dan in een top 3 met de link naar het liedje op Youtube in de klasblog. 

8. De leerlingen kunnen ICT gebruiken om op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier te communiceren.

De leerkracht vraagt de leerlingen om met hem/haar te communiceren via de klasblog. Het is een veilige omgeving, want alleen de leerkracht, leerlingen en ouders kunnen op deze blog.  De leerlingen zijn vrij om op de top 3 van anderen te reageren. 

Eindtermen muzische vorming (Leerplan VVKBaO)

Muzisch taalgebruik: 

2. De wereld, en in het bijzonder de muzische expressie ervan, met een open houding benaderen. 
3. De eigenheid van de muzische expressievormen aanvoelen, begrijpen en waarderen. 
 
Waarom is nu dit juist kwaliteitsverhogend?
Er is leerlingeninitiatief aanwezig in de klas.  De leerkracht laat de leerlingen hun eigen initiatief brengen, hun eigen keuze.  De leerkracht had ook gemakkelijk de leerlingen de liedjes in hun agenda kunnen laten schrijven, maar door het op de hier voorgestelde manier te doen geraken de leerlingen computerwijs door linken te plaatsen en een top drie te maken.