Opdracht 7

Situering: Deze opdracht is het vervolg van opdracht 5.  Bij opdracht 5 kregen de leerlingen van het 4e leerjaar de opdracht om het schoollied in te zingen, zodat de mensen die op de opendeurdag van de school aanwezig waren dit konden horen. De volgende bijbehorende opdracht is dat de leerlingen van het 4e leerjaar een dansje moeten verzinnen voor op het schoollied. 

De eerste opdracht is brainstormen. Ze gaan bepalen welke pasjes ze gaan gebruiken, wie waar gaat staan, ... . Nadat ze dit hebben gedaan gaan ze oefenen.  Ook voor deze opdracht hebben ze een lokaal toegewezen gekregen waar een computer en cd-speler staat waar ze hun eigen ingezongen liedje op kunnen afspelen. Als de leerlingen klaar zijn met het oefenen van de pasjes en ze het hele lied kennen, kunnen ze het dansje ook opnemen.  

Als het hele concept is afgerond, dit betekent het ingezonden lied en het dansje dat is opgenomen, worden ze onder elkaar geplaats zodat we mooie beelden krijgen.  Hiervoor gebruiken we het programma MovieMaker. 

_____________________________________________________________________________________________________________________

MovieMaker is een programma dat standaard op een windows-computer staat. Is dit toch niet het geval, dan kan u door op de afbeelding te klikken dit programma downloaden.  Het is een programma dat op zichzelf heel duidelijk is, moesten er toch nog problemen zijn, dan kunnen de leerlingen op internet de handleiding hanteren. 

          ______________________________________________________________________________________________________________________

Verantwoording:

Eindtermen ICT

1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren.

Bij deze activiteit zorgt ICT ervoor dat het mogelijk is om te dansen op hun eigen muziek en is het mogelijk om hun eigen clipje op te nemen.  De leerlingen beleven heel veel plezier bij het maken van dit clipje.  Het blijft ook altijd leuk om dit achteraf terug te zien. 

2. De leerlingen gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.

De leerlingen hebben niet heel veel tijd om alles op tijd klaar te hebben, ze zullen geen tijd hebben om hun tijd te verspillen.  Daarnaast werken ze met materiaal van de school waar ze voorzichtig mee zullen moeten zijn. 

5. De leerlingen kunnen ICT gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven.

Ik denk dat deze eindterm voor zichzelf spreekt, de leerlingen gebruiken hun creativiteit om een leuk dansje in elkaar te steken.  Achteraf verwerken ze dit in een programma. 

 

Eindtermen muzische vorming (Leerplan VVKBaO)
Muzikale opvoeding 
Het kind beweegt op klank en muziek
10. Klank en muziek via beweging ervaren. 
 
Bewegingsexpressie
1. Kinderen experimenteren met en bekwamen zich in de uitdrukkingsmogelijheden van hun lichaam.
2. Kinderen kunnen zichzelf met een zekere dynamiek in bewegingen aanvoelen en organiseren. 
3. Kinderen bewegen vlot in tijd en ruimte. 
5. Kinderen ervaren de mogelijkheden van de lichaamstaal en van de dans om met zichzelf en met anderen te communiceren. 
6. Kinderen trachten de bewegingsexpressie van zichzelf en van anderen te beoordelen. 
 
Waarom is nu dit juist kwaliteitsverhogend?
De leerlingen gaan samen aan de slag om een goed eindresultaat neer te zetten. Ze worden extentriek gemotiveerd, omdat ze dit alleen mogen doen zonder begeleiding van een leerkracht.  Natuurlijk komt er wel eens een leerkracht kijken naar hoe het loopt en om hen eventueel wat tips te geven, maar oorspronkelijk komen alle ideeën van de leerlingen zelf. 

Ze hebben ook een duidelijk doel, ze weten dat het eindresultaat getoond zal worden op de opendeurdag, waardoor de leerlingen toch meer gemotiveerd en doelmatig gaan werken.  Ze willen een goed resultaat behalen en trots kunnen zijn op wat ze gemaakt hebben.