Opdracht 6

Situering:  De leerlingen krijgen tijdens de les muzische vorming (muziek) de opdracht om per twee onderzoek te doen naar 4 zelfgekozen muziekinstrumenten. Ze zijn verplicht om informatie over twee van de vier instrumenten op te zoeken op de site: De muziekinstrumenten . De twee andere instrumenten mogen ze ergens anders opzoeken. Dit mag het internet zijn, maar de informatie mag ook uit boeken komen. 

Per twee halen ze er dan interessante informatie uit en typen die informatie per instrument uit in schema.  Dit kan op papier, maar de leerlingen mogen dit ook op de computer uittypen.  

_______________________________________________________________________________________________________________________

De leerlingen typen de site in in de internetbalk: https://static.digischool.nl/mu/leerlingen/mt/instrumenten/instrum1.htm . Dan krijgen ze een overzicht van 56 verschillend instrumenten. Daar kiezen ze twee instrumenten uit waar ze dan op klikken zodat fer allemaal informatie over verschijnt. De informatie over de twee andere instrumenten mogen ze zelf op het internet zoeken.  Op alle computers van de school staan firewalls waardoor de computers beveiligd zijn. 

_______________________________________________________________________________________________________________________

Verantwoording:

Eindtermen ICT

1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren.

De leerlingen gaan op internet op zoek naar informatie over muziekinstrumenten die hen nieuwe dingen leert.  

2. De leerlingen gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.

De leerkracht heeft de leerlingen een site opgegeven waar ze op zoek moeten gaan naar informatie over de muziekinstrumenten die zij gekozen hebben.  Ze gaan doelmatig te werk omdat ze achteraf een presentatie moeten geven. 

4. De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving.

De leerlingen gaan per twee op zoek naar informatie over verschillende instrumenten en kunnen daar de belangrijkste zaken uit halen. 

6. De leerlingen kunnen met behulp van ICT voor hen bestemde digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren.

De leerlingen krijgen een website van de leerkracht waar ze bepaalde informatie op moeten gaan zoeken, die ze moeten verwerken door de belangrijkste informatie eruit te halen en die in een schema of als samenvatting op te schrijven.  Deze houden ze goed bij, want bij een volgende opdracht (zie opdracht 4) gaan ze verder werken met deze informatie. 

 

Eindtermen muzische vorming (Leerplan VVKBaO)

Het kind denkt na en praat over klank en muziek

11. Ervaringen bij het omgaan met klank en muziek verwoorden. 

 

Waarom is nu dit juist kwaliteitsverhogend?
De leerlingen merken dat er op internet heel veel informatie te vinden is en dat ze gericht gaan moeten zoeken.  De leerlingen krijgen eerst een site toegewezen waar ze informatie op moeten zoeken.  Het is een simpele website, maar zodra je een instrument hebt aangeduid krijg je een hele lading informatie over je heen. De leerlingen leren gericht zoeken naar de belangrijkste en interessantste informatie. 
Ze zijn gemotiveerd met opzoeken, omdat ze weten dat ze later nog met die informatie  verder moeten werken.  Ze werken met twee zodat het werk verdeeld is en bovendien is met z'n tweeën werken altijd leuker dan alleen.