Opdracht 5
Situering: De leerlingen van het vierde leerjaar krijgen de opdracht van de directeur het schoollied in te zingen, zodat de ouders en de kinderen die op de opendeurdagen komen het schoollied al eens horen.
De leerlingen zullen zich eerst de tekst en melodie eigen moeten maken. Zodra alle leerlingen de tekst kennen, krijgen ze door de directeur een klaslokaal toegewezen waar ze tijdens de middag mogen oefenen met zingen. Als de leerlingen vinden dat het goed klinkt, laten ze het voor een eerste keer aan hun begeleidende leerkracht horen. Hij/zij geeft misschien nog kleine puntjes van kritiek waar de leerlingen nog verder op werken.
Daarna is het zover en mogen de leerlingen hun lied opnemen met het programma Audacity. Ze zingen het lied helemaal door, ook al klinkt het misschien nog niet gelijk zo goed. Ze beluisteren hun eigen ingezongen lied, luisteren kritisch en praten over wat nog beter kan en waar ze op moeten letten.
Daarna zingen ze het lied in tot ze er zelf tevreden van zijn.
_____________________________________________________________________________________________________________________
De onderstaande afbeelding geeft een globaal beeld van hoe Audacity er uitziet. Klik op deze afbeelding en je wordt doorverwezen naar de site waar je dit programma kan downloaden. Het is een programma waar je leerlingen van het vierde, vijfde en zesde leerjaar gemakkelijk mee kan laten werken. Als je het instelt wordt de vraag gesteld in welke taal het programma moet staan. Nederlands staat hier ook tussen.
Er zitten moeilijkere functies in het programma, maar zolang de leerlingen een instructieblad krijgen en zich beperken tot de basis van het programma zou het eigenlijk geen probleem mogen zijn om hier een lied mee in te zingen.
Ook zit er een 'help'-knopje in het menu wat de leerlingen ook verder zou moeten helpen als ze toch nog een vraag zouden hebben of als ze vast zouden zitten.
_____________________________________________________________________________________________________________________
Verantwoording:
Eindtermen ICT
2. De leerlingen gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.
De leerlingen maken gerbuik van een programma waarmee ze voor het eerst moeten gaan werken. Ze zullen moeten zoeken hoe ze op een effectieve manier met dit programma kunnen werken. Ze hebben ook maar een paar middagen de tijd, dus ze zullen ook doelmatig moeten werken om alles op tijd klaar te hebben. De leerlingen weten ook dat ze met materiaal van school bezig zijn en dat ze daar voorzichtig mee moeten omspringen.
6. De leerlingen kunnen met behulp van ICT voor hen bestemde digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren.
Het is de leerlingen opgedragen om gebruik te maken van Audacity. Ze zullen zelf moeten uitzoeken hoe ze het programma moeten gebruiken, dingen moeten aanpassen en later de ingezongen versies moeten opslaan, zodat ze deze nog terug kunnen vinden op de computer.
7. De leerlingen kunnen ICT gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen.
De informatie die de leerlingen willen overbrengen is het schoollied en in plaats van dit live te doen zingen ze dit lied in om het daarna te laten horen aan de bezoekers tijdens de opendeurdag van de school.
Eindtermen muzische vorming (Leerplan VVKBaO)
Waarom is nu dit juist kwaliteitsverhogend?
De leerlingen gaan volledig zelfstandig aan de gang, waardoor ze vaak ook gemotiveerd zijn omdat ze het helemaal alleen mogen doen. Ze hebben ook een duidelijk doel, ze weten dat het eindresultaat getoond zal worden op de opendeurdag, waardoor de leerlingen toch meer gemotiveerd zijn en doelmatig gaan werken. Ze willen een goed resultaat behalen en trots kunnen zijn op wat ze gemaakt hebben.