Opdracht 4

Situering: De leerling hebben in een andere opdracht ( zie opdracht 6 ) informatie opgezocht over vier zelfgekozen instrumenten.  Ze hebben daar of  een schema van gemaakt ofwel hebben ze een samenvatting geschreven over de belangrijkste en interessantste informatie.  Nu gaan ze daar verder mee aan de slag.  Ze gaan een kleine presentatie geven over twee van de vier instrumenten waar ze de informatie hebben over opgezocht.  Ze kiezen zelf welke instrumenten.  Ze maken gebruik van Powerpoint om de presentatie te maken. 

Nadat ze de presentatie gemaakt hebben, geven ze de presentatie voor de klas.  

_______________________________________________________________________________________________________________________

Het programma Microsoft Powerpoint 2003 - 2007 is een programma waar je voor moet betalen, dit koop je in één pakket samen met Microsoft Word, Excel,...  Normaal gezien is dit echter één van de eerste programma's die op een computer of laptop wordt geplaats, omdat dit toch zeer veelgebruikte programma's zijn.  Dit pakket is alleen instelbaar op Windows computers, voor een Apple zal u een soortgelijk programma moeten downloaden. 

Vaak staat dit programma in je takenbalk onderaan op je bureaublad. Is dit niet het geval, dan zal u op de startknop moeten klikken en zal het programma staan onder de subknop 'Alle programma's'. 

_____________________________________________________________________________________________________________________

Verantwoording:

Eindtermen ICT

1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren
De powerpoint is voor de leerlingen die de presentatie geven een ondersteuning tijdens hun presentatie. 
 

5. De leerlingen kunnen ICT gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven.

De leerlingen kleden hun powerpointpresentatie naar hun eigen creativiteit. Ze zetten er afbeeldingen in, filmpjes etc. 

7. De leerlingen kunnen ICT gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen. 

De leerlingen maken gebruik van Powerpoint om een presentatie te geven, waarbij ze informatie geven over 2 instrumenten. 

 
Eindtermen muzische vorming (Leerplan VVKBaO)

Het kind denkt na en praat over klank en muziek

11. Ervaringen bij het omgaan met klank en muziek verwoorden. 

 

Waarom is nu dit juist kwaliteitsverhogend?
In plaats van op hun stoel te moeten zitten en te luisteren naar de theorie over bepaalde instrumenten mogen de leerlingen zelf op zoek gaan naar informatie over instrumenten die zij interessand vinden.  De leerlingen krijgen heel veel ruimte om hun eigen ding te doen en toch zullen ze dingen leren, zodat ze in duo's een presentatie geven aan de andere leerlingen.