Opdracht 1

Situering: Tijdens de les muzische vorming (beweging) krijgen de leerlingen 4 filmpjes te zien over hoe je kan leren jongleren.  We beginnen met filmpje 1 waarbij we beginnen met het leren van de beweging die je moet maken, daarna begin je met één bal te jongleren, daarna met twee en we eindigen in het vierde filmpje met het jongleren met 3 ballen.  Alle leerlingen hebben allemaal 3 jongleerballen bij zich, zodat ze alle stappen kunnen mee doen. 

_______________________________________________________________________________________________________________________

Klik op de onderstaande afbeeldingen om de filmpjes te openen: 

          

          

_____________________________________________________________________________________________________________________

Verantwoording:

Eindtermen ICT

1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren.

De leerlingen hebben plezier tijdens het leren, ze leren in groep.  

4. De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving.

Leerlingen zijn individueel bezig terwijl de filmpjes op staan.  Ze hoeven geen rekening te houden met iemand anders.

 

Eindtermen muzische vorming  (Leerplan VVKBaO)
Bewegingsexpressie
1. Kinderen experimenteren met en bekwamen zich in de uitdrikkingsmogelijkheden van hun lichaam. 
2. Kinderen kunnen zichzelf met een zekere dynamiek in bewegingen aanvoelen en organiseren. 
3. Kinderen bewegen vlot in tijd en ruimte. 
4. Kinderen worden zich bewust van hun identiteit en hun inlevingsvermogen. 
 
 
Waarom is nu dit juist kwaliteitsverhogend?
Kinderen leren jongleren van een expert, iemand die les en workshops geeft in jongleren.  Hij is beter in staat om de leerlingen iets aan te leren op het vlak van jongleren dan een leerkracht die zelf nog nooit heeft gejongleerd.