Opdracht 7

Situering: De leerlingen krijgen per twee een onderwerp van cijferen (optellen, aftrekken, delen en vermenigvuldigen) toegewezen.  Per twee maken ze een filmpje met de instuctie hoe ze een cijferoefening moeten oplossen.  Ze maken gebruik van een camera, laptop, het programma 'MovieMaker',..  om het filmpje te maken en te bewerken.  Na een paar lessen worden de verschillende filmpjes aan de klas getoond. 

_____________________________________________________________________________________________________________________

Als je op de onderstaande afbeelding klikt wordt in een nieuw tabblad de website geopend waar je Moviemaker kunt downloaden. Moviemaker is een heel toegankelijk programma waar ook leerlingen handig mee kunnen werken. 

Klik op het onderstaande icoontje om een nieuw tabblad te openen: 

_____________________________________________________________________________________________________________________

Verantwoording: 

Eindtermen ICT 

5. De leerlingen kunnen ICT gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven.

De leerlingen zijn creatief bezig met het filmen en daarna de beelden tot een filmpje maken. 

7. De leerlingen kunnen ICT gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen. 

 De leerlingen maken een filmpje om leerstof uit te leggen aan de andere leerlingen. 

 

Eindtermen wiskunde (Leerplan VVKBaO)

B11 Bij eenvoudige optellingen flexibel een doelmatige oplossingsmethode kiezen op basis van inzicht in de structuur van de getallen en in de eigenschappen van de optelling en de optellingen correct uitvoeren, verwoorden en noteren.

B14 Bij eenvoudige aftrekking flexibel een doelmatige oplossingsmethode kiezen op basis van inzicht in de structuur van de getallen en in de eigenschappen van de aftrekking en de aftrekkingen correct uitvoeren, verwoorden en noteren.

B18 Bij vermenigvuldigen naar analogie met de vermenigvuldigingstafels flexibel een doelmatige oplossingsmethode kiezen op basis van inzicht in de structuur van de getallen en in de eigenschappen van de vermenigvuldigen; die vermenigvuldigingen correct uitvoeren, verwoorden en noteren.

B22 Bij eenvoudige delingen flexibel een doelmatige oplossingsmethode kiezen op basis van inzicht in de structuur van de getallen en in de eigenschappen van de deling en de delingen correct uitvoeren, verwoorden en noteren.

 

Waarom is dit nu juist kwaliteteitsverhogend?
Vaak kunnen leerlingen theorie op een andere manier uitleggen zodat andere leerlingen dit ook nog snappen, ze gebruiken andere terminologie/kindertaal zodat het vaak voor alle leerlingen duidelijk is.  De leerlingen moeten per twee samenwerken zodat ze werken aan hun sociale vaardigheden, maar ook aan hun ICT-vaardigheden omdat ze een filmpje maken.